GS1 Srbija - 35 godina



Poslovno udruženje GS1 Srbija proslavlja 35 godina rada

Poslovno udruženje GS1 Srbija, neutralna i neprofitna organizacija, zadužena za razvoj i imeplementaciju GS1 sistema standarda u Republici Srbiji kojima se uvećava efikasnost funkcionisanja lanaca snabdevanja , slavi 35 godina rada. 

Na sastanku 16.7.1981, Privredne Komore Jugoslavije sa vodećim trgovinskim lancima u Jugoslaviji, odlučeno je da se prihvati standard za identifikaciju proizvoda, danas poznat kao GS1 Bar kod, i osnuje Jugoslovenska asocijacija za numerisanje artikala „JANA“. Ovom istorijskom odlukom stvoreni su preduslovi za primenu Globalnog poslovnog jezika kojim se prevazilaze teritoriijalne i jezičke barijere u lancima snabdevanja u preko 20 sektora društvenih aktivnosti , počev od proizvodnje, trgovine , zdravstva, finansija, odbrane i td. 

Samo godinu dana kasnije (07.05.1982. godine), na godišnjoj Skupštini u Briselu, JANA postaje 17. članica međunarodne organizacije EAN INTERNATIONAL i dobija prefiks 860 za administriranje bar-kodova.

Organizacija ima burnu istoriju a neki od važnijih datuma su:

  • 17.06.1992. JANA se izdvaja od Privredne Komore Jugoslavije,
  • 25.03.1998. transformišemo se u EAN JU,
  • 13.03.2006. promena imena u GS1 Srbija i Crna Gora,
  • 18.02.2007. izdvaja se Crna gora i menja ime u GS1 Srbija,
  • 06.04.2012. registruje se Poslovno udruženje GS1 Srbija.

Tokom poslednjih 35 godina, GS1 standardi za identifikaciju činilaca poslovanja, postali su osnov poslovnih procesa za preko 10.000 kompanija , članica, aktivnih korisnika u Srbiji. Primena GS1 standarda omogućila je kompanijama kvalitetniju razmenu poslovnih informacija, da govore istim poslovnim jezikom, značajno ubrzaju i pojednostave komunikaciju i smanje greške u radu. Takodje, kompanije – lideri koriste moć standardizovanih informacija za bolju komunikaciju sa svojim potrošačima i doprinose poboljšanju kvaliteta života. 

Kao sve prisutni element savremenih lanaca snabdevanja, bar kodovi, kojima je omugućeno mašinsko preuzimanje podataka sa minimum čovekovog angažovanja, donose korist potrošačima, tako što im olakšavaju i ubrzavaju dostupnost proizvodima, redukuju greške u rukovanju i prepoznavanju proizvoda a posebno pri obradi podataka i vremenu čekanja na mestima naplate. Bar kodovi, takođe, ostvaruju korist i samim kompanijama, jer redukuju troškove rukovanja robom, povećavaju prodaju - omogućavanjem bolje usluge i unapređenjem praćenja stanja zaliha u skladištima i malo-prodajnim objektima. 

Postoje i druge zanimljive, malo poznate činjenice o bar kodovima: 

  • GS1 bar kod na maloprodajnim trgovinskim jedinicama ne sadrži cenu proizvoda, već samo identifikuje artikal. 
  • Bar kodovi na logističkim etiketama, osim identifikacije proizvoda, mogu da pružaju podatke, kao što su: zemlja porekla, broj LOT-a (partije), rok trajanja, količina, datum proizvodnje … 
  • Statistički posmatrano, studije pokazuju da prosečan operater pri kucanju napravi minimum jednu grešku na svakih 300 znakova. Nasuprot tome, mogućnost da se pogrešno očita bar kod simbol je manja od jedan u milion skeniranja! 
  • Skeneri (linearni –laserski i 2D skeneri -imidžeri) kojima se očitavaju bar kodovi, rade brzinom od 40 do čak 200 čitanja-skeniranja u sekundi. 

Poseban doprinos GS1 sistema standarda se ogleda i u zaštiti potrošača, razvojem sistema sledljivosti proizvoda. Praćenjem svih poslovnih događaja od pripreme sirovina , preko procesa proizvodnje, distribucije , skladištenja i maloprodaje obezbeđuju se informacije za efikasno reagovanje u slučaju otkrivanja štetnog delovanja proizvoda na zdravlje potrošača. Uspostavljena sledljivost proizvoda istovremeno umanjuje i sve negativne ekonomske efekte na kompanije, proizvodjače spornih proizvoda , jer omogućava brzo i efikasno eliminisanje spornog proizvoda sa tržišta.

GS1 Bar kod je prvi od revolucionarnih skokova koje je GS1 organizacija napravila, a koji se sada globalno koriste. Među značajnijim rešenjima koje je GS1 organizacija razvila spadaju i: 

  • GS1 DataBar, “smanjena”, sledeća generacija GS1 Bar koda. Manji je od originalnog GS1 EAN 13 bar koda, ali može da sadrži više informacija potrebnih potrošaču. GS1 DataBar može biti postavljen na pojedinačnim artiklima malih dimenzija, na primer na svakoj jabuci, limunu, krušci itd. 
  • Elektronski kod proizvoda (EPC-The Electronic Product Code) koristi tagove sa radio-frekventnom identifikacijom (RFID tagovi), omogućavajući praćenje proizvoda ili logističkih pakovanja kroz lanac snabdevanja. RFID tehnologija omogućava viši kvalitet informacija koje se razmenjuju između kompanija i njihovih glavnih trgovinskih partnera. Pomaže kompanijama širom sveta u upravljanju pošiljkama, evidenciji i popisu roba osnovnih sredstava, borbi protiv falsifikata , u prevenciji krađe, u stvaranju efikasnijih i naprednijih poslovnih procesa u velikom broju različitih sektora. 
  • GS1 EDI standardi pružaju jasna uputstva za kreiranje elektronskih verzija svih vrsta poslovnih dokumenata, tako da poslovni partneri mogu lako, brzo i tačno da elektronski razmenjuju informacije, bez obzira na jezik kojim se služe , odnosno, koji interni hardverski/softverski sistem koriste. Elektronske poslovne poruke omogućavaju kompanijama da komuniciraju direktno preko računara uz minimiziranje manuelnih procesa i značajno smanjenje papirnih dokumenata. 
  • GS1 GDSN (Global Data Synchronisation Network - Globalna mreža za sinhronizaciju podataka), obezbeđuje moćno okruženje za sigurnu i kontinuiranu sinhronizaciju tačnih matičnih podataka o artiklima i kompanijama. GDSN obezbeđuje kompanijama korisnicima da u medjusobnom poslovanju i komunikaciji uvek raspolažu trenutno ažurnim i tačnim informacijama o činiocima poslovanja.

Zahtevi koji dolaze od strane trgovinskih organizacija, koje su na kraju lanaca snabdevanja postaju obavezujući za njihove dobavljače. U tom smislu insistiraćemo da prednosti rešenja koja sada nudi GS1 Srbija p.u. , u vidu GTIN i GLN kataloga, čija je upotreba za članice bez naknade, postane obavezujuća za snabdevače vodećih maloprodavaca u Srbiji. Očekujemo da se , osim velikih trgovinskih lanaca, kao korisnici GTIN kataloga uključe, bez naknade, i preko stotinu domaćih lokalo važnih trgovinskih preduzeća, koje sada nisu naše članice, ali su za svoja tržišta vrlo značajne i imaju preko 100 zaposlenih. Posebnu korist od korišćenja kataloga artikala treba da imaju i male trgovine, kako bi imale bolji pregled novih proizvoda na tržištu i lako definisale izvore snabdevanja. Predstavljanje kompanija i njihovih proizvoda u GLN i GTIN katalozima predstavlja preduslov za implementaciju elektronske razmene dokumenata i povećanje efikasnosti rada.

GS1 Srbija je već sada fokusirana na svojih narednih 35 godina inovativnog liderstva u implementaciji Globalnog poslovnog jezika. Kako korisnici postaju sve zahtevniji pod uticajem digitalnih trendova i mobilnih tehnologija na društvo, oni sve više očekuju promptno ažuriranje podataka o proizvodima (reagovanje u realnom vremenu), kao i mogućnost da njihovi potrošači brzim skeniranjem bar koda (npr. mobilnim telefonom) dođu do što detaljnijih podataka o proizvodu, kao što su: poreklo proizvoda, njegov sastav, sadržaj alergena, vrste pakovanja, uslovi čuvanja i upotrebe, energetske vrednosti namirnica itd. 

Na ovu 35-godišnjicu, GS1 Srbija ostaje posvećena građenju sveta u kome će se poslovni procesi i informacije vezane za njih kretati u pravcu povećanja efikasnosti i sigurnosti i u narednih 35 godina, a sve to, za dobrobit poslovanja i kvaliteta života ljudi, svakoga dana, bilo gde u Srbiji .

Direktor GS1 Srbija
Miroslav Ilić

Нема коментара:

Постави коментар

Хвала за коментар

GS1 Srbija - Пословно удружење - бар кодови: Poverenje počinje sa GS1 Cloudom

GS1 Srbija - Пословно удружење - бар кодови: Poverenje počinje sa GS1 Cloudom : Danas, više nego ikada ranije, potrošači očekuju jednostavan...